Boeken Deventer - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Boeken Historische vereniging in de nieuwe Raadszaal

Deze week werd de gerenoveerde raadzaal in het nieuwe stadhuis van Deventer in gebruik genomen. Al jarenlang stonden in de bibliotheek van deze zaal oude, veelal juridische boeken die nooit meer gebruikt werden. Het werd dus hoognodig tijd om ook deze bibliotheek een nieuwe, waardevolle invulling te geven.

Eind vorig jaar deed de gemeente een oproep aan haar bewoners om een bijdrage te leveren aan de inrichting van de bibliotheek van de raadzaal, in de vorm van een boek of een voorwerp voor de vitrine. Hieraan werd massaal gehoor gegeven, zo'n 150 mensen waren aanwezig om een boek of kleinood met een bijzondere herinnering af te staan. De Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving was uiteraard ook present en schonk de gemeente van alle boeken die zij heeft uitgegeven een exemplaar. Dat betekende dat de schap "Diepenveen" al gelijk goed gevuld was.

Leo Hattink, al vanaf het eerste uur lid van de Historische Vereniging viel de eer te beurt om de prachtige publicaties aan te reiken en meteen op de plaats van bestemming te zetten. Burgemeester Andries Heidema, woonachtig in Diepenveen was zeer in zijn nopjes met de Diepenveense aanwinst. Ook de geschiedenis van Diepenveen, zo prachtig opgeschreven in de boeken van de Historische Vereniging is een belangrijke aanwinst in de bibliotheek van de raadzaal.
Mensen die nog boeken over Deventer en haar dorpen hebben kunnen deze altijd komen brengen. Het zal de verzameling nog completer maken, een bibliotheek om trots op te zijn.

Harry Mulder