informatiebordpaneel Begraafplaats Roeterdsweg - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Informatiepaneel bij de oorlogsgraven

Bij de 7 geallieerde oorlogsgraven op de algemene begraafplaats aan de Roeterdsweg in Diepenveen is op 8 juli een informatiepaneel geplaatst. Uit de tekst blijkt dat de  omgekomen bemanningsleden afkomstig zijn van twee verschillende vliegtuigen. Van elk vliegtuig staat vermeld wat het type is, vanwaar het in Engeland is opgestegen, wat de missie was en waardoor het is neergestort. De bezoeker van de oorlogsgraven krijgt hierdoor een beeld van wat er zich destijds heeft afgespeeld.

Het realiseren van een informatiepaneel bij de oorlogsgraven is één van de initiatieven van de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving in het kader van het herdenken en vieren van 75 jaar vrijheid dit jaar. De onthulling van het informatiepaneel zou op 11 april, de dag van de bevrijding van Diepenveen, plaatsvinden maar kon toen door het coronavirus helaas niet doorgaan. Door het versoepelen van de covid-19 maatregelen doet zich nu de gelegenheid voor om het bord alsnog in dit gedenkwaardig jaar te plaatsen.

Voor het laten maken van het paneel heeft de Historische Vereniging een financiële bijdrage mogen ontvangen van het Dorpenplatform en van de ANWB. Het plaatsen is gedaan door leden van de Werkgroep Begraafplaats Roeterdsweg.