(Programma) - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

DAG VAN DE METEORIET

Op 27 oktober 2023 organiseert de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving (HVDD) een dag- en avondprogramma rond het 150-jarig jubileum van de val van de Diepenveen-meteoriet. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS). Alle activiteiten tijdens de ‘Dag van de meteoriet’ zijn gratis bij te wonen.
De informatie over de locatie en de bereikbaarheid alsmede suggesties voor eten en drinken in Diepenveen vind je hier.

De KNVWS kent een lange traditie van het organiseren van publiekslezingen waar informatie over weer- en sterrenkunde wordt gedeeld met het brede publiek en de verenigingsleden. De lezingen en presentaties op dergelijke bijeenkomsten zijn op zeer toegankelijke wijze opgezet. Zo'n bijeenkomst (meestal 'symposium' genoemd) is goed te volgen zonder dat u een uitgebreide weer- of sterrenkundige achtergrond nodig heeft.

Om een inschatting te kunnen maken van het aantal bezoekers van het symposium 's avonds, wordt u verzocht om u tijdig (liefst voor 24 oktober 2023) aan te melden.

Wat is er te doen in Diepenveen 27 okt 2023
Eindtijd
Begintijd
14:00

12:00

14:45

15:15

15:45

16:00

16:50

18:00

19:00

22:00
Mobiel planetarium en demonstratie ‘micrometeorieten’ voor leerlingen van de basisscholen en andere geïnteresseerden. Locatie Kulturhus.
`
Lezingen ‘De ontdekking van de  Diepenveen-meteoriet’ en ‘Het weer op de 27e oktober 1873’. Locatie Kulturhus.

Wandeling (audiotour) of alternatief vervoer van het Kulturhus naar de vindplek van de meteoriet bij het ‘Rustpunt’ aan het Randerpad.

Bij de vindplek: demonstratie met de meteoriet inslag simulator en de onthulling van het informatiebord over Meteoriet Diepenveen.

Wandeling (met audiotour) van de vindplek meteoriet naar het Kulturhus (2 km).

Optreden van de 100-jarige muziekvereniging Sempre Crescendo muziekvereniging. Locatie: muziekkoepel bij het Kulturhus.

Onthullingsceremonie van het monument voor Meteoriet Diepenveen. Locatie aan de Roeterdsweg nabij het Kulturhus.

Presentatie boek ‘150 jaar meteoriet Diepenveen’. Locatie Kulturhus

Aankomst-ontvangst deelnemers publiekslezingen. Locatie Kulturhus.

Avondprogramma met publiekpresentaties, bekijk hier het avond programma. Presentaties over aan Meteoriet Diepenveen gerelateerde onderwerpen, georganiseerd in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS). De Publiekslezingen zijn gratis toegankelijk maar je dient je wel vooraf (liefst voor 24 oktober 2023) aan te melden!
10:00

11:00

14:00

14:45

15:15

15:30

16:00

17:30

18:30

19:00
n.b.  Wijzigingen voorbehouden.

Wat maakt het verhaal van deze meteorietinslag zo bijzonder en wat kan het stukje ‘meteoorsteen’ ons vertellen? Je hoort er natuurlijk veel meer over tijdens het symposium, maar door hier te klikken kun je alvast iets meer ontdekken van het verhaal, aan de hand van een bijzonder interactief 3D model.

Organisatie
Bij de organisatie van deze dag zijn betrokken: Niek de Kort, Jan Helderman, Alex Scholten, Felix Bettonvil, Ilva Noa Stellingwerf en Jacob Kuiper.

Contact met de organisatie kan per per email via info@historischeverenigingdiepenveen.nl

Voor meer informatie over de KNVWS kunt u terecht op www.knvws.nl of op www.knvws.nl/symposium/