Demo Meteorietinslag - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Demonstratie meteorietinslag op 27 oktober
Honderdvijftig jaar geleden viel bij Diepenveen een meteoriet. Op 27 oktober a.s. om 14:45 uur slaat aan het Randerpad in Diepenveen opnieuw een meteoriet in. Deze keer niet vanuit de ruimte maar door een zogenaamde Meteoriet Inslag Simulator.
Een jaar geleden start de Werkgroep Meteoren van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde met een uniek ‘citizen science’ experiment. Doel van het burgerwetenschapsexperiment is uit te zoeken wat de kenmerkende bodemverstoring is van een meteorietval. “Hoe diep valt een meteoriet in de bodem? Zal de bodemverstoring voor een veenbodem merkbaar anders zijn dan dat voor een bodem met meer klei of zand? En hoe hangt dit samen met de afmeting van de meteoriet?” stelt Sebastiaan de Vet van de Werkgroep Meteoren en verbonden als meteorietonderzoeker aan de TU Delft en Naturalis.
Felix Bettonvil, eveneens van de Werkgroep, en werkzaam bij de Sterrewacht van de Universiteit Leiden ontwikkelde en bouwde voor dit project een meetopstelling waarmee een kunstmeteoriet net zo snel op de grond valt als een echte meteoriet. Op deze manier kunnen verschillende objecten en bodems worden getest. Daar voegt het project nog een belangrijk element aan toe: het volgen van de verandering van het inslagkuiltje door de blootstelling aan weer en wind. “We willen op deze manier beter begrip krijgen van het soort bodemverstoring waar we naar moeten kijken tijdens onze zoekacties”, aldus Bettonvil.
Op 27 oktober staat deze meetopstelling opgesteld bij het Rustpunt aan het Randerpad in Diepenveen. Niet zo zeer als onderdeel van het project maar om een bijdrage te leveren aan de ‘Dag van de meteoriet’ die dan door de Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o. wordt georganiseerd. Om 14:45 uur zal een demonstratie met de simulator worden gegeven. Aansluitend vindt de onthulling plaats van een informatiebord over de Diepenveen-meteoriet en volgt er een tweede demonstratie.

Het volledig dagprogramma van de ‘Dag van de meteoriet’ is te vinden op www.historischeverenigingdiepenveen.nl.
Wil je meer informatie over het burgerwetenschapsexperiment, kijk dan op: https://werkgroepmeteoren.nl/burgerwetenschapsexperiment-laat-kunstmeteorieten-op-grond-vallen/